PODCAST:support tool in the literal comprehension of texts of elementary school students
Published 2024-12-12
Keywords
- Reading comprehension,
- podcast,
- teaching processes,
- literal level
How to Cite
Copyright (c) 2024 Hexágono Pedagógico

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The literal level in text comprehension allows students to extract the explicit information found in it. This article seeks to be a reflection on the effects of the podcast on the progress of the literal level of the students of the sixth grade of the Gabriel García Márquez Educational Institution of the Alto Mirador settlement of the city of Neiva, department of Huila. The mixed approach was assumed with a type of descriptive study under a quasi-experimental design without a control group, For this reason, techniques such as pre-test (without the use of podcast) and post-test (with the use of podcast) were integrated, and implementation of the podcast with its respective rubric and field analysis. The pre-test results show difficulties in extracting main ideas, character characteristics, word meaning, while, in the post-test, the students obtained favorable results in actions carried out by the characters and their characteristics, with the presence of some improvements. in identifying main events and ideas. Indeed, the Podcast does contribute to strengthening the literal comprehension of text and its use allows increasing attention when listening. The pedagogical implications and educational virtues of the podcast for future research are discussed..
Downloads
References
- Castrillón Rivera, E. M., Morillo Puente, S., & Restrepo Calderón, L. A. (2019). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación, 203-231. Obtenido de https://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/3412/3031
- Contreras Morales, S. F. (2021). La comprensión lectora para el éxito escolar. Dominio de las Ciencias, 7(3), 61-81. doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i3.1982
- Galeano-Sánchez, N., & Ochoa-Angrino, S. (2022). Estrategias para el mejoramiento de la comprensión lectora de textos argumentativos en la escuela secundaria. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2). doi:https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a13
- García-Madruga, J., & Fernández Corte, T. (2008). Memoria operativa, comprensión lectora y razonamiento en la educación secundaria. Anuario de Psicología, 39(1), 133-157.
- Gómez Barrios, F. V., & Palma Velásquez, E. (2019). El podcast en el desarrollo de las habilidades orales en estudiantes de Inglés como lengua extranjera. Educere, 24(78), 237-251. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/356/35663284005/35663284005.pdf
- Loja-Gutama, B. D., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Podcast como estrategia didactica en la enseñanza de la expresión oral y escrita. CIENCIAMATRIA, 6(3), 167-192.
- Martínez Ubillús, J. J., & Carrión Barco, G. (2021). Diagnóstico del nivel de comprensión lectora en estudiantes de secundaria. TZHOECOEN, 13(2), 18-26. doi:https://doi.org/10.26495/tzh.v13i2.1991
- Monge Fierro, W. (2021). Comprensión lectora de los estudiantes de sexto grado en la Institución Educativa Domingo Savio. Warisata-Revista de Educación, 3(8), 99-114. Obtenido de https://revistawarisata.org/index.php/warisata/article/view/560
- Monroy Romero, G. L. (2009). Comprensión lectora. Revista mexicana de Orientación educativa.
- Simbaña Gallardo, V. P. (2021). Estrategias lectoras para el desarrollo del pensamiento crítico. Tsafiqui: Revista científica en ciencias sociales, 12(17). doi:https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i17.921
- Venturo, B. Q. (2022). Uso del podcast para el fortalecimiento de competencias lectoras en Educación Secundaria. Obtenido de https://repositorio.uns.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14278/4159/52632.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Zapata Diaz, C. (2020). La lectura en voz alta para el fortalecimiento de la comprensión lectora. Panamá: Universidad UMECIT. Obtenido de https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/2926