toto togel toto togel toto togel toto togel toto togel toto togel toto togel toto togel toto togel toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot toto slot situs toto toto slot slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot 4d slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot gacor slot 4d slot777 situs toto situs toto situs toto situs toto slot777 slot777 slot777 slot777 slot777 slot777 slot777 kaskus288 kaskus288 kaskus288 situs toto situs toto situs toto situs toto kaskus288 kaskus288 toto togel toto togel toto togel toto togel toto slot toto slot toto slot toto 4d gogon4d gogon4d vertu789 tombak118 tombak118 tombak118 tombak118 tombak118 tombak118 tombak118 karatetoto karatetoto karatetoto karatetoto karatetoto karatetoto karatetoto karatetoto togel online togel online togel online RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE RTP LIVE
Vol. 12 No. 2 (2020): Ciencia y Salud Virtual
Artículos Originales

Psychosocial factors in nursing school students and their influence on the institutional community

Keydis Sulay Ruidíaz Gómez
UNIVERSIDAD DEL SINU
Sindy Paola Jiménez Álvarez
Universidad del Sinú, Cartagena

Published 2020-12-30

Keywords

  • Psychosocial Impact,
  • Academic Institutions,
  • Nursing Students

How to Cite

Ruidíaz Gómez, K. S., & Jiménez Álvarez, S. P. . . (2020). Psychosocial factors in nursing school students and their influence on the institutional community. Ciencia Y Salud Virtual, 12(2), 77–87. https://doi.org/10.22519/21455333.1529

Abstract

Background: social problems originate with the interaction of the individual and those of internal and external conditions of their culture. Assuming as psychosocial difficulties those psychic or social conditions of the student that configure risk situations that affect health and academic development. Objective. to determine the psychosocial factors of the students of a nursing school in Cartagena and their influence on institutional development. Methods: descriptive-cross-sectional study, in which 187 students participated, selected through a non-probability sampling for convenience. The instrument used was an adjusted survey of psychosocial risk factors in university students applied via online. The data was entered and processed with the functions of Microsoft Excel 2016. Results: the average age of the participants was 21 years (SD + 4.4), the female sex predominated (87.2%). In the psychic dimension, the risk was medium, as in the pedagogical dimension and its factor of independent study, in the psych environmental dimension; the relationships and life expectancy factors are at high risk. Conclusions: the students present alteration in their social and integral development, relating to an inadequate vocational orientation before starting their university training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz Ana Mercedes. La gestión compartida universidad empresa en la formación del capital humano. Su relación con la competitividad y el desarrollo sostenible [Internet]. Caracas; 2006 [citado 21 ago. 2019]. Disponible en: http://www.eumed.net/tesis-doctorales/2009/amdi/el%20concepto%20de%20universidad.htm
2. Montoya Agudelo, César Alveiro, Boyero Saavedra, Martín Ramiro. El recurso humano como elemento fundamental para la gestión de calidad y la competitividad organizacional. Revista Científica "Visión de Futuro" [Internet]. 2016; 20 (2): 1-20. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357947335001.
3. King, K., Vidourek, R., Davis, B. y McClellan, W. Increasing self-esteem and school connectedness through a multidimensional mentoring program. Journal of School Health 2015; 72(7), 294-299.
4. Barragán D. Patiño, L. Elementos para la comprensión del fenómeno de la deserción universitaria en Colombia, más allá de las mediciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración 2013; 9 (16), 55-66.
5. Batista, T., Rodríguez, C., & Días T. El proyecto de vida universitaria: reflexiones desde los fundamentos del proceso de gestión pedagógica del colectivo en las universidades cubanas. Revista Pedagógica Universitaria 2066; 11 (4). 26-38.
6. Torres Velázquez Laura E., Rodríguez Soriani Norma Yolanda. Rendimiento académico y contexto familiar en estudiantes universitarios. Revista Enseñanza e investigación en psicología 2006;11 (2): 255-270.
7. García Vargas, Oscar Humberto, La cultura humana y su interpretación desde la perspectiva de la cultura organizacional. Pensamiento y Gestión. 2007; (22): 333-350.
8. Estupiñan RM. Problemas psicosociales en estudiantes universitarios. Rev.salud. hist. sanid 2017;12(1):185-198.
9. Ministerio de educación. Reporte sobre deserción y graduación en educación superior año 2016 [Internet]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-357549_recurso_5.pdf.
10. Hernandez Sanpieri R. Fernandez-Collado C. Baptista Lucio P. sexta edición. Metodología de la investigación. [Internet]. 2018. [citado 2018 Ago16]. Disponible en: https://investigar1.files.wordpress.com/2010/05/1033525612-mtis_sampieri_unidad_1-1.pdf
11. García Viniegras Carmen. El bienestar psicológico: dimensión subjetiva de la calidad de vida. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 2017; 8(2): 1–20. Disponible en: http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19260/18262.
12. Francescato Donata, Tomai Manuela, Ella Mebane Minou. Psicologia comunitaria en la enseñanza y la orientación. Experiencias de formación presencial y on-line D. Madrid. NARCEA, S.A. DE EDICIONES. 2018.
13. Palacios, J. y Rodrigo, M. La familia como contexto de desarrollo humano y la formación pedagógica 2018. Madrid: Alianza Editorial.
14. República de Colombia. Ministerio de la Protección Social. Resolución No. 8430, octubre 4, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. [Internet]. Bogotá D.C.: Ministerio de la Protección Social; 1993 [consultado el 10 de noviembre de 2019]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
15. Rodríguez Yunta Eduardo. Comités de evaluación ética y científica para la investigación en seres humanos y las pautas CIOMS 2002. [Internet]. Acta Bioethica 2004. [consultado el 22 de Noviembre de 2019].
16. Ezekiel Emanuel. ¿Qué hace que la investigación clínica sea ética? Siete requisitos éticos. Pautas éticas.
17. Lugo Marquez Cristian et al. Resilencia y factores de riesgo en estudiantes universitarios al inicio de su formación profesional. Rev Enferm. [revista en la Internet]. 2016 Dic [citado 2019 Nov 15] ; 24(3):171-6. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2016/eim163d.pdf
18. Andrade Gil Zaira Vanessa. Factores de riesgo psicosocial que inciden en el proyecto de vida de estudiantes universitarios de modalidad a distancia de la UNAD CEAD Ibaque.2014.
19. Roque Y, Gafas C, Herrera A, Salazar Y, Betancourt C, Figueredo K. Pertinencia de la formación académica en enfermería. Universidad Nacional de Chimborazo. Ecuador. Rev Educ Med. 2018; 19 (S2):73-18.
20. Torres-Barrera S, Zambrano-Lizárraga E. Breve historia de la educación de la enfermería en México. Rev. Enferm Inst Mex Seguro Soc 2010; 18(2): 105-10
21. Moreno-Fergusson ME, Durán MM, Ospina AM, Salazar AM, Sánchez B, Veloza MP. Modelos y Teorías: Lineamientos básicos para la enseñanza del componente disciplinar de Enfermería. Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (ACOFAEN); 2014:5-6.