Design of a neurodidactic strategy for reading comprehension in the mathematics classroom
Published 2020-12-18
Keywords
- Neurodidactics,
- superior psychological functions,
- syntax
How to Cite
Abstract
The objective of the research work was focused on the design of a Neurodidactic strategy for the reading comprehension process in the resolution of problematic situations in the Mathematics classroom. As a point of analysis, the higher psychological functions (attention, perception, memory, thought and language) and the associated nerve centers were addressed, with the purpose of identifying how to stimulate and relate the abilities of the intellect with the development of learning behaviors. In relation to the didactic criteria, the characteristics of the concrete material (color) were used as a linking element that allows the evolution of intellectual abilities in order to identify the functioning of language (psychology of language, in association with the routes information processing), as well as the set of variables that elicit the construction and redesign of meanings aimed at the development of levels of abstraction (Approach to reading comprehension). of mathematical education, to guide the construction of the epistemological and didactic structure, in addition to the way of using learning objects. Based on the study carried out, the importance of linking the handling of the concrete material and the derived representations is evident; to the teaching process, to correlate the emerging intellectual processes of the brain, with the performance of actions, the scope that led to the optimization of academic processes.
Downloads
References
Arboleda, J. C. (2000). Estrategias para la comprensión significativa. Bogota, Colombia: Didácticas Magisterio.
Caicedo, H. (2016). Neuroeducación. Bogotá, Colombia. Ed Ediciones de la U.
Cuetos, F. (2015). Psicología del Lenguaje. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Chomsky, N. (1957). Estrucutra sintácticas (16 ed.). (s. XXI, Ed.) México, Iztapalapa, México: Siglo XXI. Recuperado el 15 de abril de 2018
Flórez, R. (1999). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá, Colombia: Ed.Mc Graw Hill.
Godino, J. (2012). Perspectivas en la didáctica de las Matemáticas. Bogotá: Fondo de Publicaciones.
Izaguirre, M. (2017). Neuroproceso de la enseñanza y el aprendizaje.Bogotá, Colombia: Alfa omega.
Mera, A. (05 de 02 de 2012). El País.com.co. (P. e. País, Ed.) Recuperado el 14 de abril de 2019, de El País.com.co: https://www.elpais.com.co/colombia/alumnos-en-leen-pero-no-entienden.html
Montoya, S. (2017). La mayoria de latinoamaericanos culminan la secundaria sin saber leer bien. Semana, 1. Recuperado el 09 de 27 de 2017, de https://www.semana.com/educacion/articulo/unesco-niveles-de-lectura-en-america-latina/541971.
Neira, G. I. (2012). Pensamiento,Epistemología y Lenguaje Matemático. Bogotá.: Universidad DistritalFrancisco José de Caldas.
Llinás, R. (2006). El continuum mente-cerebro. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ortíz, A. (2015). Neuroeducación. Bogotá: Ediciones de la U.
Paez, J. (2018). Diseño de una ruta pedagógica para la evaluación de competencias a través del portafolio electrónico en entornos distribuidos y heterogeneos de aprendizaje. Revista Española de Orientación y Sicopedagpgía., 25-44.
Paez, J. (2019). Herramientas Pedagógicas para intervención de dificultades relacionadas con los dispositivos básicos de aprendizaje. Conocimiento Global, 12-25
Piaget, J. (1974). Adaptación vital y psicológica de la inteligencia (8 ed.). (E. Bustos, Ed.) Buenos aires, Argentina: siglo XXI.
Restak, R, (2013) Mente. Barcelona (España).Ed. Ariel.