Vol. 15 No. 1 (2024): Revista Científica Virtual Hexágono Pedagógico
ARTICULOS CIENTIFICOS

Tensions in the Educational Practices of Engineering Teachers: An Approach from the Mediation of Pedagogical Knowledge

Luis Miguel Cárdenas Barrios
UMECIT
Vilma Patricia González Ferro
Corporación Universitaria Rafael Núñez

Published 2024-12-12

Keywords

  • Pedagogical knowledge,
  • educational practice,
  • tensions of the teaching task

How to Cite

Cárdenas Barrios, L. M., & González Ferro, V. P. (2024). Tensions in the Educational Practices of Engineering Teachers: An Approach from the Mediation of Pedagogical Knowledge. Hexagono Pedagogico, 15(1), 67–86. Retrieved from https://revistas.uninunez.edu.co/index.php/hexagonopedagogico/article/view/2535

Abstract

The teacher as an actor of social change, immersed in the continuous changes that education has, influenced by countless practices and social relationships, generates pedagogical knowledge that is necessary to know, understand and study because it shows how the teacher is competent to take action within his specific scenario and in a resolving function in situations of tension in his practice. Therefore, his actions are not deliberate, they are thought out and mediated by a criterion and judgment, by a knowledge, always in benefit of resolving and overcoming adverse situations in the classroom, in favor of the formative process from his educational practice.

This article aims to understand how the pedagogical knowledge of engineering teachers can mediate tensions in their educational practice, the methodology used was based on the analysis of the information collected through interview and survey techniques to 12 teachers of engineering programs in the Colombian Caribbean. Among the results, the self-recognition of engineering program teachers as education professionals who understand their role and dignify their knowledge, which does not contradict the specificity of their knowledge, is examined. Likewise, as conclusions, it is possible to glimpse that higher education institutions can have a new vision to rethink their quality processes from the new perspective of the analysis that involves knowing, reviewing and reflecting on the tensions that are seen in educational practice and there will undoubtedly be an opportunity for improvement in the teaching-learning process, and finally the recognition for pedagogical knowledge and/or a feeling of knowledge (of the teacher) to recognize themselves as such.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Arango, J. (2020). Actitud y academia en tiempos de pandemia. Revista Oratores, 12(8), 28-50 https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/oratores/article/view/362/748
  2. Arnaus, R. (2013). La relación como práctica política en la formación inicial de educadoras y educadores sociales. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 71-88. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27430309004
  3. Bautista, A. Tejada-Sánchez, I. (2022). Del saber pedagógico al pensamiento científico y la producción académica: un proyecto con profesores de lengua de la educación básica y media en Colombia. Ikala, revista de lenguaje y cultura. 27(2), 460-466. http://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a10
  4. Blanco, N. Molina, M. Arbio i González, C. (2016). Explorando las tensiones para transitar el abismo: buscando el sentido del oficio docente. En: Tensiones fructíferas: explorando el saber pedagógico en la formación del profesorado, una mirad desde la experiencia. Octaedro.
  5. Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Ediciones Morata.
  6. De Tezanos, A. (2007). Oficio de enseñar, saber pedagógico: La relación fundante. Revista Educación y Ciudad,1(2), 7-27. http://www.idep.edu.co/revistas/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/175
  7. Cumbre Internacional sobre la Profesión Docente. (2022). Avanzando después de la pandemia: gobiernos y sindicatos docentes trabajando juntos para no dejar a nadie atrás. https://intef.es/Noticias/publicado-el-informe-de-la-cumbre-internacional-sobre-la-profesion-docente-istp-2022/
  8. Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Revista Laurus, 12(1), 88-103. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109906
  9. Gómez, L. (2008). Los determinantes de la práctica educativa. Universidades, (38), 29-39. https://www.redalyc.org/pdf/373/37303804.pdf
  10. González, V. (2019). El Saber Pedagógico de los Docentes de la Educación Tecnológica: Fundación Universitaria Tecnológico Comfenalco. [Tesis Doctoral Universidad de Cartagena]
  11. Jackson, P. (2010). La vida en las aulas. Ediciones Morata.
  12. Mata, Y. Bolívar, R. (2015). El oficio de enseñar. Condiciones y contexto. Educ@ción en Contexto, I, (2), 131-139.https://Dialnet-LitwinE2012ElOficioDeEnsenarCondicionesYContexto-6296643.pdf
  13. Meirieu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Octaedro.
  14. Ministerio de Educación. (2020). Medidas adicionales y complementarias para el manejo, control y prevención del Coronavirus (COVID-19).
  15. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Circulares/394018:Circular-No-20-del-16-de-marzo-de-2020
  16. Ministerio de Salud y Protección Social. (2020). Resolución 385 de 2020. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=119957
  17. Noguera, C. Marín, D. (2017). Saberes, normas y sujetos: cuestiones sobre la práctica pedagógica Educar em Revista, (66), 37-56. https://www.redalyc.org/journal/1550/155054210004/html/
  18. Organización de Estados Iberoamericanos. (2022). Informe diagnóstico 2022 sobre la educación superior y la ciencia post COVID-19 en Iberoamérica: Perspectivas y desafíos de futuro. https://oei.int/oficinas/secretaria-general/publicaciones/informe-diagnostico-sobre-la-educacion-superior-y-la-ciencia-post-covid-19-en-iberoamerica-perspectivas-y-desafios-de-futuro-2022
  19. Orozco Silva, L. (2016). Educación Superior en Iberoamérica. CINDA - Universia.
  20. Runge, A. Muñoz, D. (2012). Pedagogía y Praxis (Práctica) Educativa o Educación. De Nuevo: Una Diferencia Necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 75-96. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/latinoamericana/issue/view/348
  21. Rodríguez, E., Cáceres, N., Agudo, J. (2022). Educación inicial y pandemia. Corresponsabilidad estatal en el desarrollo integral de niños y niñas. Revista Conrado, 18(84), 344-352. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v18n84/1990-8644-rc-18-84-344.pdf
  22. Schatzki, T. (2012). “A Primer on Practices”, en Joy Higgs, Ronald Barnett, Stephen Billett, Maggie Hutchings y Franziska Trede (eds.), Practice-Based Education, Rotterdam, Sense Publishers.
  23. Severiche, C. Pérez, H. (2022). Nuevas tendencias curriculares para afrontar los cambios de la sociedad actual. Revista Oratores, 17 (10), 100-116. https://revistas.umecit.edu.pa/index.php/oratores/article/view/709/1589
  24. Torres, M. Álvarez, A. Cajigas, M. (2018). Las tensiones generadas en el quehacer del maestro. Programa Editorial Universidad Autónoma de Occidente.
  25. Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizajes, significado e identidad. Editorial Paidós.
  26. Zambrano, A. (2006). Los hilos de la palabra, pedagogía y didáctica. Editorial Magisterio.
  27. Zuluaga, O. (1999) Pedagogía e Historia. La historicidad de la pedagogía la enseñanza, un objeto de saber. Siglo de Hombre Editores, Anthropos, Editorial Universidad de Antioquia.