Impact of Physical Infrastructure on the Teaching-Learning Process of Children Aged 2 to 5 at the Child Development Center in La Plata, Huila
Published 2024-12-12
Keywords
- Educational infrastructure,
- teaching-learning,
- child development,
- educational policy,
- educational quality
- early childhood education ...More
How to Cite
Copyright (c) 2024 Nataly Madero Pama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This study analyzes the impact of physical infrastructure on the teaching-learning process of children aged 2 to 5 in a Child Development Center (CDI) in La Plata, Huila. Using a qualitative approach and teacher interviews, the research examines the conditions of the CDI, identifying deficiencies in the infrastructure that negatively affect children's cognitive, emotional, and social development. The study highlights the importance of adequate spaces to enhance educational quality and provide a safe and stimulating environment that fosters integral learning.
Downloads
References
- Colombia. Congreso de la República. (1991). Constitución política de Colombia. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ConstitucionPoliticaColo mbi a-1991.
- Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (1994, February 8). Ley 115 de febrero 8 de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
- Duarte, J., Gargiulo, C., & Moreno, M. (2011). Infraestructura escolar y aprendizajes en la educación básica latinoamericana: Un análisis a partir del SERCE. Repositorio del Ministerio de Educación del Perú, 627. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/1065/627.%20Infraestructur a%20escolar%20y aprendizajes%20en% la%20educaci%c3%b3n%20b%c3%a1sica%2 0latinoamericana.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Duarte, J., Jaureguiberry, F., Racimo, M., & División de Educación del BID. (2017). Suficiencia, equidad y efectividad de la infraestructura escolar en América Latina según el TERCE. Repositorio del Ministerio de Educación del Perú, 5308. [se quitó una URL no válida] uidad%20y%efectividad%20de%20la%infraestructura%20escolar%2en%20Am%c3% a9rica%20Latina%20seg%c3%ban%20el%20TERCE.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). McGraw-Hill. https://aulavirtual.ibero.edu.co/recursosel/documentos_para descarga/Metodolog%C3%ADa%20de%20la%Investigaci%3%B3n%20-sampieri- %206ta%20EDICION%20(1).pdf
- IEP Learning Portal. (2021, September 23). El entorno físico de la escuela. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/blog/el-entorno-fisico-de-la-escuela
- Kawulich, B. (2005). La observación participante como método de recolección de datos. Biblioteca Digital de la Universidad de Guadalajara. [se quitó una URL no válida] 0datos.pdf
- Naciones Unidas. (n.d.). Declaración universal de los derechos humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
- Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Atención y educación de la primera infancia. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_atencion_y_educacion _20 190521.pdf
- Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2018). Política: De cero a siempre. Atención integral a la primera infancia. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/siteal_colombia_0441.pdf
- UNICEF. (2006). Escuelas amigas de la infancia. file:///C:/Users/Windows MS%7D/Downloads/UNICEF_Manual_Escuelas_Amigas_de_la_Infancia.pdf
- UNICEF. (n.d.). Derecho 29: objetivos de la educación. https://www.unicef.org/colombia/derecho-29-objetivos-de-la-educacion