Vol. 10 No. 1 (2019): Revista Científica Virtual Hexágono Pedagógico
ARTICULOS CIENTIFICOS

Leading guidance strategies to mitigate the beginning of sexual activity in secondary basic students

Milena Pérez Acosta
Universidad Rafael Belloso Chajin URBE
Bio
Jenny Pérez Acosta
Corsocoldeorinoquia
Bio
Elvis Eduardo Piñeres Mejía
Universidad Cooperativa de Colombia
Bio

Published 2019-12-05

Keywords

  • playful guidance strategies; sexual activity; basic students; Virtual learning object

How to Cite

Pérez Acosta , M., Pérez Acosta, . J., & Piñeres Mejía, . E. E. (2019). Leading guidance strategies to mitigate the beginning of sexual activity in secondary basic students. Hexagono Pedagogico, 10(1), 168–187. https://doi.org/10.22519/2145888X.1547

Abstract

The objective of the article is to disseminate the results of research aimed at transforming reality through interaction with the Virtual Learning Object “Rediscover” to mitigate the beginning of sexual activity at an early age in secondary school students of the Apiay Educational Institution from the Municipality of Villavicencio department of Meta Colombia, which bases the development of conceptual, procedural and attitudinal competences in its integral formation. The entry categories were based on the contributions of: Zabala (2018), Jordan (2015), World Health Organization (2012), Figueroa and Meza (2014), among others. The study was based on the socio-critical paradigm, with the participatory action research method, the design was cyclical, flexible heuristic. The actors of the investigation were 78 subjects, students, teachers, defending mothers, parents, to whom an interview was applied, a transformative action plan was developed and executed. It was revealed that there is a high number of students who become pregnant or young who assume paternity at an early age, causing school dropout due to illness or pregnancy; workshops were implemented to counteract erotic and sensual messages that affect socio-emotional development. The application of this innovative strategy, the Virtual Learning Object (OVA) fulfilled its purpose of transforming reality, the student alone decides not to start his sexual life at an early age; because now it effectively recognizes the causes and consequences of assuming behaviors, attitudes and roles that alter your life project. The OVA is a contribution to scientific knowledge that enriches the country's public policy strategies, as it strengthens the integral education of the student without imposing parameters of behavior; disinhibiting and acting transparently, that is, making decisions without pressures from its social context that judge it, so its application is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, T. (2013). Educación sexual preventiva en Adolescentes. Investigación hecha en Chile
Ausubel, D., Novak, J., y Hanesian, H. (2014). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Ed. 2. 5° reimpresión.Trillas México.
Cerruti, S. (2013). Ministerio de Educación Nacional de Colombia, Periódico Al Tablero. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87151.html
Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas (DANE. 2016). Informe de gestión del sector estadístico 2015 – 2016. Documento en línea: https://www.dane.gov.co/files/control_participacion/rendicion_cuentas/informe_gestion_sector_estadistico_DANE_2015-2016.pdf
Elliot, J. (1996). El Cambio Educativo desde la Investigación Acción: Morata – Madrid.
Figueroa, A. & Meza, Y. (2014). Propuesta de un programa para el abordaje de la sexualidad sana dirigido a los adolescentes, Naguanagua. Recuperado en junio de 2017, de: http://riuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/123456789/3036/3/10541.pdf
Fondo de población de las naciones unidas (FPNU. 2009). Embarazo adolescente propuesta para América Latina y el Caribe. Rapid assessment and response - adaptation guide for work with especially vulnerable young people www.who.int/hiv/pub/prev_care/guide/en/
Jordán, B. (2015). Padres adolescentes, ¿crianza conflictiva?. Revista Psicología Cientifica.com http://www.psicologiacientifica.com/padres-adolescentes-crianza-conflictiva/
Knibiechler, Yvonne (2001). Historia de las Madres y de la Maternidad en Occidente. Editorial Nueva Visión. Buenos Aires.
Lizardo (2013). La inducción como método de investigación científica. http://www.lizardo-carvajal.com/la-induccion-como-metodo-de-investigacion-cientifica/ Junio 26 de 2017, 11:10 a.m.
Mantilla, B. P., Oviedo, M. P. y Galvis, D. C. (2013). Programas de educación sexual y reproductiva: Significados asignados por jóvenes de cuatro municipios de Santander, Colombia. Hacia la Promoción de la Salud, Volumen 18, No.1, enero - junio, pp. 97 – 109.
Ministerio de Educación Nacional (MEN. 1994). Ley General de Educación 115 de 1994. Santa Fe de Bogotá, Colombia. Documento en línea: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN, 2013). Programa Nacional de Educación para la Sexualidad y Construcción de Ciudadanía. Documento en línea http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/articles172204_recurso_1.pdf
Maldonado, M y Micolta, A. (2008). Relaciones de Pareja, Maternidad y Paternidad Adolescentes. Informe de investigación. Universidad del Valle – Colciencias.
Motta, A. y Pérez, M. (2015). Factores psicosociales asociados a relaciones sexuales precoces en Estudiantes de Séptimo Grado de la Institución Educativa Montessori de Pitalito, Universidad Nacional Abierta y a Distancia ―UNAD. http://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/3402/1/26455725.pdf
Parrini, Roses. (2000). Los poderes del Padre: paternidad y subjetividad masculina. En Masculinidad. Identidad, sexualidad y familia. Ed. FLACSO. Santiago de Chile.
Payares, G. (2015). Al día con las noticias http://www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-297667.html Consultado 27 de Junio de 2017, 2:21 a.m.
Organización Panamericana de la Salud (2012). Estrategia y Plan de Acción Regional sobre los Adolescentes y Jóvenes 2010-2018. http://www2.paho.org/hq/dmdocuments/2011/Estrategia-y-Plan-de-Accion-Regional-sobre-los-Adolescentes-y-Jovenes.pdf Junio 22 de 2017, 10:50 a.m.
Unicef Fondo de las Naciones Unidas para la infancia. La Niñez Colombiana en Cifras. Oficina de Área para Colombia y Venezuela. Noviembre de 2002. https://www.unicef.org/colombia/pdf/cifras.pdf. Junio 22 de 2017, 9:00 a.m.
Villa, Eumelia; Mazo, John; y Manrique, Santiago (2016). Algunas estrategias lúdicas para la enseñanza de la educación sexual. Trabajo de grado. Fundación Universitaria Los Libertadores. Documento en línea: https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/900/GiraldoManriqueSantiago.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Zabala, Marco (2018). Implementación de Estrategias Pedagógicas, Metodológicas y de Aprendizaje - Enseñanza que Coadyuven con la Sico-orientación para la Educación Sexual con responsabilidad de los Jóvenes y Adolescentes en el Colegio Rafael García Herreros, Medellín Colombia. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD especialización en educación, cultura y política escuela de ciencias de la educación ECEDU Medellín – Antioquia. Documento en línea: https://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/17816/3/15922562%20.pdf