Published 2024-05-22
Keywords
- Efficiency, Physical infrastructure, Public services.
How to Cite
Abstract
The problem addressed in this research is the deficiencies in the provision of public services in the townships of Carmen and Guamalito (Norte de Santander). In order to provide a theoretical basis for the study, theories and concepts related to efficiency at a general level and specifically in the area of public services were addressed. The objective of this paper is to analyze efficiency in the provision of public utilities of water, sewage and sanitation services in the aforementioned municipalities. The methodology used was descriptive in the sense that it analyzes the characteristics of the provision of public services, with the purpose of providing a proposal to improve the provision of such services. Finally, the results are described, showing that the company has the necessary and sufficient infrastructure to provide public services; however, priority and permanent maintenance is required in order to maintain the physical infrastructure to provide a good service.
Downloads
References
- Abreu, J. L. (2012). Hipótesis, Método & Diseño de Investigación. Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197. Obtenido de http://www.daena-journal.org/
- Buitrago Betancur, O. R., & Valencia Agudelo, G. D. (Septiembre de 2007). El papel de la lealtad en la contrucción de redes sociales: Una propuesta para la gerencia social de servicios públicos domiciliarios. Estudios Gerenciales, 23(104), 27-46. Obtenido de Estudios Gerenciales: http://www.scielo.org.co/pdf/eg/v23n104/v23n104a02.pdf
- Caldera Morillo, E., Pirela Morillo, J., & Ortega, E. (2011). Dimensiones para el estudio de la calidad de servicios en bibliotecas universitarias. Documentación de las ciencias de la información, 34, 333-347. Obtenido de https://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/36462/35310
- Cardona Martinez, G., Gaviria Arango, A. F., Piedrahíta De Salazar, G. A., & Salazar Piedrahíta, A. M. (2004). Servicios públicos domiciliarios. Obtenido de Dialnet.unirioja.es: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5617414.pdf
- Duque Oliva, E. J. (2005). ). Revisión del concepto de calidad del servicio y sus modelos de medición. Innovar, 15(25), 64-80. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-50512005000100004&lng=en&tlng=es
- Gobierno de España. (2009). Guía para la evaluación de la calidad de los servicios públicos. Obtenido de Ministerio de la Presidencia, Agencia de Evaluación y Calidad: http://www.aeval.es/export/sites/aeval/comun/pdf/calidad/guias/Guia_evaluacion_calidad.pdf
- Ley 142. (11 de Julio de 1994). Obtenido de Secretaría del Senado: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0142_1994.html#14
- Maldonado Gómez, T. (s.f.). La noción de servicio público a partir de la concepción del Estado Social de Derecho. Obtenido de Universidad del Norte:tps://www.uninorte.edu.co/documents/4368250/0/La+noci%C3%B3n+servicio+publico+concepci%C3%B3n+Estado+Social+de+derecho/2456ba68-9191-4662-885f-c4c1dda75ac4?version=1.1
- Montaña Rodriguez, J., & Ramirez Plazas , H. (2002). EVALUACION DE LA CALIDAD DE LOS SERVICIOS PUBLICOS DOMICILIARIOS. Revista Colombiana de Marketing, 3(5). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/109/10900506.pdf
- Quijano, H., & Marury, E. (2001). Aspectos institucionales de la prestación de los servicios públicos domiciliarios de agua potable y saneamiento básico. OPERA, 1(1), 143-172. Obtenido de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/opera/article/view/1272/1211
- Superintendencia de Servicios Públicos Domiciliarios. (Noviembre de 2017). Cartilla de Servicios Públicos para Alcaldes. Obtenido de Gobernación de Antioquia: http://www.antioquiadatos.gov.co/images/estratificacion/Estratificaicon_cartilla_para_alcaldes.pdf
- Torres Fragoso, J., & Luna Espinoza, I. (Agosto de 2017). Evaluación de la percepción de la calidad de los servicios bancarios mediante el modelo SERVPERF. Contaduría y Administración, 62(4), 1270-1293. Obtenido de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0186104217300694
- Vera Martinez, J. (2013). Atributos de la calidad del servicio de la telefonía móvil para clientes mexicanos y su impacto en la satisfacciíon y en la lealtad hacia la marca. Contaduría y Administración, 58(3), 39-63. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/cya/v58n3/v58n3a3.pdf